O content marketingu mówi się sporo, ale w praktyce niewiele osób analizuje swoje działania w zakresie tworzenia treści. Czy content marketing w Białymstoku to dobre rozwiązanie? W jakich branżach sprawdza się w szczególności. Na czym polegają skuteczne działania content marketingowe? Jak można tworzyć ciekawe treści, które zainteresują odbiorców, a przy okazji będą mieć odzwierciedlenie w sprzedaży?
Czym jest content marketing w Białymstoku?
Content marketing to marketing treści. Jest to tworzenie i rozpowszechnianie treści, które odpowiadają potrzebom grup docelowych, a przy okazji wypełniają cele biznesowe i wizerunkowe danej firmy. Stworzone treści powinny komunikować w jasny sposób wartości marki i stanowić wysokiej jakości lekturę. Mają też zachęcić odbiorców do wykonania danego działania. Content marketing w Białymstoku to planowanie, przygotowywanie i rozpowszechnianie określonych treści. Warto w tym przypadku postawić na pomoc doświadczonej agencji reklamowej.
Content marketing i jego strategia
W praktyce stworzenie strategii content marketingowej to zadanie trudne. Niełatwo jest stworzyć plan, którego treści zadowolą zarówno użytkowników, jak i SEO. O czym należy więc tutaj pamiętać?
Na starcie warto postawić na dogłębną analizę dotychczas prowadzonych działań oraz konkurencji. Dobrze jest określić szanse marki i jej mocne strony, a także wady czy zagrożenia. Kolejnym etapem jest odpowiedzenie sobie na pytanie, dla kogo i dlaczego będą tworzone treści. Kluczem do sukcesu jest określenie celu działań content marketingowych i zdefiniowanie grupy odbiorców. Wówczas można tworzyć odpowiednie treści. Jeśli zostaną one zaadresowane do odpowiednich osób, wzbudzą zainteresowanie, a o to w tym przypadku chodzi. Content marketing w Białymstoku powinien być oparty na jakości, a nie ilości treści.
Rozpowszechnianie treści a content marketing
Dobrze jest przygotować plan publikowania i rozpowszechniania treści. Warto postawić na odpowiednie narzędzia, które pozwolą na zmaksymalizowanie zasięgu contentu i przy okazji zwiększą szansę na konwersję. Należy wybrać platformy, miejsca, z których korzysta określona wcześniej grupa docelowa. Oczywiście przez cały czas należy analizować i optymalizować tworzone treści. Czasem może się bowiem okazać, że dany rodzaj contentu się po prostu nie sprawdza.
Content marketing w Białymstoku w praktyce
Co ciekawe, content marketing mimo że nazywany jest marketingiem treści, nie jest wcale ograniczony do słowa pisanego. W tym przypadku tworzyć można bowiem materiały różnego rodzaju. Obecnie rośnie popularność materiałów ideo. Są one wykorzystywane przy przygotowywaniu treści i ich rozpowszechnianiu. Coraz częściej tworzy się też ciekawe infografiki. Dobrym rozwiązaniem jest przedstawienie tzw. contentu premium w zamian za pozostawienie danych kontaktowych czy udostępnienie informacji dalej np. na profilu w social mediach. Dzisiaj stawia się na coraz to nowe sposoby docierania do grup docelowych.
Content marketing w Białymstoku a KPI
Tworząc treści w ramach content marketingu, wiele osób zapomina o dwóch kluczowych elementach – analizie i optymalizacji. Tymczasem, aby mieć pewność, że tworzone treści przynoszą odpowiednie efekty, warto ustalić na początku KPI (z ang. key performance indicators). Są to tzw. mierniki sukcesu pozwalające na oszacowanie osiąganych wyników.
W przypadku content marketingu KPI mogą być:
- ruch na blogu – pokazuje sile osób wchodzi na daną stronę www, zapoznaje się z treściami czy opuszcza witrynę. Warto tutaj przeanalizować działania internautów i zastanowić się dlaczego np. na blogu spędzają tak mało czasu. Można nad tym skutecznie popracować,
- przejścia z bloga na stronę – wskazuje ile osób dokonuje konwersji i po zapoznaniu się z treścią na blogu, przechodzi na daną stronę internetową. Tutaj warto wziąć pod uwagę działania remarketingowe i ścieżki wielokanałowe,
- uzyskane leady – liczba uzyskanych kontaktów, adresów email, numerów telefonów, które wykorzystać można w przypadku dalszych działań reklamowych,
- frazy TOP50, TOP10 czy TOP3 – na ile słów dana domena jest widoczna w TOP3, TOP10 czy TOP50 wyników wyszukiwania,
- zasięg w social media – jak duży zasięg wygenerował opublikowany content,
- konwersje – mierzyć je można np. w przypadku zakupów e-commerce. To informacja ile osób zapisało się do newslettera czy dokonało zakupu produktu pod wpływem prezentowanej treści,
- ekwiwalent reklamowy – to nieco bardziej skomplikowany sposób liczenia korzyści wynikających z content marketingu. Polega na sprawdzaniu wartości publikacji zewnętrznych itd.
Content marketing a media społecznościowe
Wiele osób zastanawia się nad tym co wspólnego mają content marketing w Białymstoku oraz social media. Tymczasem media społecznościowe mogą być naprawdę dobrym przekaźnikiem treści. Okazują się być pomocne w jej rozpowszechnianiu. Wynika to zarówno z działań organicznych, jak i płatnych kampanii reklamowych.
Działania organiczne to w tym przypadku udostępnianie informacji na profilu firmy, dołączanie do zamkniętych grup w mediach społecznościowych, wykorzystywanie social media niszowych, oznaczanie wpływowych osób, wykorzystywanie odpowiednich hasztagów czy tzw. gated content. Działania płatne to z kolei reklamy w Messengerze, kampanie reklamowe w Google, czy w social mediach czy influencer marketing.
Content marketing a pozyskiwanie linków
Generalnie content marketing to także doskonały sposób na pozyskiwanie linków do strony, co może poprawić jej widoczność w sieci. Backlinki są w praktyce głosami, które potwierdzają pozycję danej strony. Jeśli wartościowe witryny kierują gości do strony firmowej to algorytm Google postrzega ją jako wartościową.
Jeśli tworzy się ciekawy i unikalny content o wysokiej jakości można liczyć na linkowanie. Warto tutaj nawiązać współpracę z innymi wydawcami. Można dostarczać content na inne blogi czy linkować na własnej stronie do danych treści. Kluczem do sukcesu jest jakość, a więc wykorzystywanie linków we właściwym kontekście. Generalnie pozyskiwanie linków poprzez marketing treści może przynieść ciekawe rezultaty.
Podstawowe zalety ze stosowania content marketingu
- Zwiększenie świadomości marki – to świetna okazja do budowania wizerunki marki, także lokalnej. Poprzez różnego rodzaju treści można wchodzić z odbiorcami w interakcję i zwiększyć wiarygodność firmy.
- Wsparcie dla działu sprzedaży – publikowane w sieci treści powinny opisywać nie tylko firmę czy jej produkty, ale i dostarczać wiele cennych dla klientów informacji. Są to dane na temat polityki dostaw, zwrotów, płatności, reklamacji itd. Dzięki temu odbiorcy mogą łatwo znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytanie i nie angażują do tego działu sprzedaży.
- Podniesienie ROI – zwroty z inwestycji mogą mieć różną formę np. pozyskania nowych klientów, zwiększenia widoczności marki w sieci itd.
- Zapewnienie odbiorcom informacji – ludzie przed zakupem szukają informacji w sieci. Warto więc publikować ciekawe treści na blogu, stronie firmowej czy w social mediach.
- Walka z ad-blockami – coraz więcej osób wykorzystuje programy blokujące reklamy. Inwestując w content marketing, a nie treści, można zwiększyć swoje szanse na rynku. Docenia to zresztą coraz więcej internautów.