Lokalne pozycjonowanie w Białymstoku to rozwiązanie skierowane do firm działających lokalnie na terenie Białegostoku i okolic. W przypadku biznesów ogólnopolskich nie jest to opcja zbyt przydatna. Wówczas pozycjonować się trzeba na całym kraj. Pozycjonowanie lokalne jest dobrym wyborem dla przedsiębiorstw działających na określonym terenie. Lokalne pozycjonowanie w Białymstoku ma za zadanie podnieść pozycję strony firmowej w wyszukiwarce Google. Trzeba je przeprowadzić tak, aby wybrane frazy kluczowe były wykorzystywane z miejsc, w których jest sporo potencjalnych klientów. Jeśli marka działa na danym terenie, to właśnie tam będzie jej grupa odbiorców.
Lokalne pozycjonowanie w Białymstoku w praktyce
Pozycjonowanie lokalne jest skutecznym sposobem na zdobycie lojalnych i lokalnych klientów. Pomocny jest w tym przypadku specjalny mechanizm wyszukiwarki Google, który samoistnie rozpoznaje lokalizację urządzenia, które jest w danym momencie wykorzystywane. Algorytm w czasie wyszukiwania dopasowuje wyniki do lokalizacji. Działa on niezależnie do tego czy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę Google konkretną frazę wskazującą na lokalizację. Jeśli dana strona firmowa jest pozycjonowana pod miasto np. pod Białystok, to internauta zobaczy ją również pod zapytaniami, które stricte nie odnoszą się do nazwy miejscowości.
Jeszcze jakiś czas temu Google zwracało uwagę na adres firmy. Ucinało zasięgi przedsiębiorcom rezydującym w miejscowościach graniczących z dużym miastem. W roku 2016 uległo to jednak zmianie. Obecnie największe znaczenie ma miejsce świadczenia usług. Z tego powodu lokalne pozycjonowanie w Białymstoku stało się bardziej efektywne.
Co ciekawe, wielu przedsiębiorców wciąż do pozycjonowania nie przykłada wagi, a szkoda. Pozycjonowanie lokalne działa podobnie jak pozycjonowanie standardowe. Jednak odbywa się w zakresie określonego regionu, w którym działa dana firma. W ten sposób można z ofertą trafić do osób, które rzeczywiście są zainteresowane konkretnymi produktami czy usługami.
Pozycjonowanie lokalne a pozycjonowanie w Białymstoku
Różnica między tymi dwoma typami pozycjonowania nie jest duża. Algorytm Google bierze pod uwagę kilkaset różnych czynników, które zmieniają się w czasie. Niektóre dla pozycjonowania lokalnego są szczególnie istotne. Warto więc współpracować z doświadczoną agencją marketingową, która będzie potrafiła zwrócić na nie szczególną uwagę. Duże znaczenie ma np. odpowiednio prowadzona wizytówka w Google Moja Firma oraz znacznik na mapach.
Podczas zdobywania linków, warto postarać się, aby ich źródła były związane z danym regionem. Również i w przypadku optymalizacji można pamiętać o aspekcie lokalnym, wplatając w treść na stronie odpowiednie frazy kluczowe itd. Warto udzielać się na lokalnych formach branżowych. W praktyce najważniejsza różnica między pozycjonowaniem lokalnym i ogólnym leży w dobrze słów kluczowych.
Pozycjonowanie lokalne a frazy kluczowe
Kluczem do sukcesu jest tutaj wybór odpowiednich fraz kluczowych o zasięgu lokalnym. Bez tego nie ma skutecznego pozycjonowania lokalnego. Nie jest to na szczęście trudne. Generalnie wystarczy do wybranych fraz dodać nazwę miejscowości. Jest to na ogół miasto, na terenie którego się działa. Jednak równie dobrze mając siedzibę w Toruniu można pozycjonować się na Białystok i odwrotnie.
Jeśli firma zajmuje się mechaniką samochodową i działa na terenie Białegostoku interesujące będą dla niej frazy kluczowe takie jak „naprawa samochodów osobowych Białystok” czy „mechanika samochodowa Białystok”. Hydraulik z Białegostoku będzie się z kolei pozycjonować na frazy „hydraulika Białystok” czy „usługi hydrauliczne Białystok”. Co ciekawe, lokalne pozycjonowanie może odbywać się na kilka lokalizacji jednocześnie. Trzeba się jednak wcześniej upewnić, czy jest to w ogóle opłacalne.
Pozycjonowanie w Białymstoku powinno odbywać się z umiarem, a więc nie należy przesadzać z częstotliwością występowania fraz. Okazuje się bowiem, że nadmierne nasycenie słowami kluczowymi treści może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. W praktyce frazy kluczowe umieszczać należy głównie w nagłówkach, meta tagach i title description oraz w treściach umieszczanych na tworzonej stronie firmowej.
Jak odnieść sukces w przypadku pozycjonowania lokalnego?
Jak już wspomniano wyżej, pozycjonowanie lokalne wcale nie różni się mocno od pozycjonowania tradycyjnego, przynajmniej w zakresie podstaw. Trzeba tutaj pamiętać o takich działaniach jak optymalizacja strony www, tworzenie odpowiednich adresów URL, meta tagów czy title description, dodawane do obrazków atrybutów ALT itd. Duże znaczenie ma regularne uzyskiwanie wysokiej jakości odnośników zewnętrznych. Dodatkowo lokalne pozycjonowanie w Białymstoku nie może mieć miejsca bez zbierania danych i tworzenia raportów. Dzięki temu cały proces można kontrolować i w razie potrzeby modyfikować.
Wizytówka firmy w Google
Jeśli firma ma swoją zweryfikowaną wizytówkę w Google, internauci po skorzystaniu z jej usług czy produktów, mogą zostawić w sieci swoją opinię. Oczywiście, najlepiej gdy są one pozytywne, bo to najlepiej wpływa na pozycjonowanie lokalne. Dlatego trzeba dbać o jakość usług i mieć na uwadze zadowolenie klientów. Niestety w praktyce niezadowolona osoba częściej zostawia negatywną opinię niż zadowolona pozytywną. W ten sposób bowiem ludzie chcą wyrazić swoją frustrację i „zemścić się”. Trzeba więc klientów zachęcać do pozostawiania w Internecie pozytywnych opinii o firmie.
Co ciekawe, duże znaczenie z punktu widzenia pozycjonowania lokalnego i ogólnego ma posiadanie jednolitych danych adresowych w różnych miejscach – w Google Moja Firma, na Facebooku itd. Dzięki jednolitym informacjom wyszukiwarka Google uznaje dane przedsiębiorstwo za wiarygodne i godne zaufania. To przekłada się na pozycję strony www w sieci.
Pozycjonowanie lokalne jest niewątpliwie dużą szansą dla biznesów o charakterze lokalnym, które skierowane są do mieszkańców danego miasta czy regionu. W tym przypadku konkurencja jest bowiem o wiele mniejsza. Nie trzeba walczyć ze wszystkimi firmami w kraju działającymi w określonej branży. Liczą się tylko te z danego miasta, powiatu, województwa. Oczywiście w dużych miastach konkurencja nie jest mała, ale na pewno mniejsza niż w skali całego kraju. Zazwyczaj, im miejscowość jest mniejsza, tym łatwiejsze jest pozycjonowanie.
Czy pozycjonowanie lokalne naprawdę się opłaca?
Eksperci są zdania, że w przypadku firm mniejszych, które działają na określonym obszarze, pozycjonowanie lokalne powinno stanowić podstawę działań reklamowych w Białymstoku, jak i w innych miastach. Dlaczego? Okazuje się, że osoby, które wpisują w Google frazy lokalne są bardziej skłonni co konwersji niż ci, którzy wybierają frazy ogólne. To potwierdza zresztą wiele badań. W praktyce niemal 80% użytkowników, którzy w sieci wyszukiwali lokalne usługi lub produkty, potem je kupiło. 88% posiadaczy smartfonów regularnie wyszukuje w Google fraz związanych z lokalnymi produktami czy usługami. Podobnie jest w przypadku użytkowników tabletów. Ponadto 88% osób szukających firm działających lokalnie, w ciągu 24 godzin nawiązuje z nimi kontakt.
Zdecydowanie najczęściej lokalnie wyszukiwane są słowa związane z takimi kategoriami jak usługi, zdrowie, gastronomia, pomoc drogowa czy zdrowie. Jednak pozycjonować lokalnie może się tak naprawdę każdy biznes, który działa na określonym terenie – danego miasta, powiatu, województwa itd.